Egy évvel ezelőtt joggal bíztam abban, hogy a mostani visszatekintésemben az olimpiai élményeim fognak kiemelkedni. Tévedtem. És valószínűleg jót nevettem volna, ha valaki akkor elém teszi a következő bekezdéseket, hogy ez lesz a 2020-as összefoglalóm. Lássuk hát, mivel telt az idei év, mit tanultam 2020-ban!

A vihar előtti pezsgés

Miután hazatértem a 2019. decemberi melbourne-i Finn Gold Cupról és az azt követő kéthetes ausztráliai pihenésből, feltöltődve ugrottam fejest az év előkészítésébe. Január második hétvégéjén Dublinba repültem, hogy az EUROSAF éves találkozóján a jobbnál jobb versenyekben bővelkedő európai naptárból minél több lehetőséget hasíthassunk ki a nemzetközi tevékenység iránt érdeklődő magyar versenyrendezőknek és versenybíróknak, miközben a releváns hazai események szervezőit is segítsük külföldi szakemberek közvetítésével. Pörgős elméleti felkészülésbe kezdtünk a Kalóz és a 70-es cirkáló osztállyal, valamint a Balatonfüredi Yacht Club fiataljaival. A Magyar Szörf Szövetséggel nagy fába vágtuk a fejszénket: harmonizáltuk a versenyrendszerükben található osztályokat és versenyformákat, és egy komplex versenykiírást készítettük az egész évben tartó bajnokságukra.

Magyar tisztségviselők Tokióban – beszélgetés a Budapest Boat Show színpadán

A Budapest Boat Show színpadán Fluck Bencével még az olimpiai felkészülésünkről és a tokiói szereplésünkkel kapcsolatos várakozásainkról meséltünk, majd gyűlni kezdtek a fellegek. Már éreztük a vihar szelét, de néhány esőcsepp kíséretében szuper továbbképzést tartottunk a Magyar Vitorlás Szövetség versenybíróinak, alig vártuk, hogy alkalmazhassuk a közösen tanultakat.

Versenybírói továbbképzés mindenki aktív részvételével

Lecsapott az első vihar

Március második felében minden a feje tetejére állt: elhalasztották a májusi Finn Gold Cupot és az olimpiát, ezzel egy hét alatt elillant a két verseny, amelyek a szezonom csúcspontjait jelentették volna.

A szabályismereti tréningek helyszínét a világháló adta

A tervben lévő további szabályismereti tréningeket kivétel nélkül online térbe tereltük, így a szörf válogatottal, a Fertő tavi vitorlázókkal és a Nacra Falka fiataljaival is csak a monitor előtt találkoztunk. A tavaszi bezártság és a hazai versenyszezon halasztásának enyhítésére Szabályismeret otthon címmel heti rendszerességű élő videós ismeretterjesztő sorozatba kezdtem, amely számomra és a szabályismereti téma vonatkozásában is vadonatúj pálya volt. Sokan jöttetek élőben, még többen pedig utólag néztétek a videókat. Rendkívül hálás vagyok az összes írásos visszajelzésért, de mégis az érintett meg legjobban, amikor június végén az alsóörsi Nádas Cup versenyen a legfrissebb Optimistes generációval találkoztam, és a gyerekek a videókból ismertek meg.

Elő-előbújt a nap

Június elején elindult a dömping, a hónap összes hétvégéjét balatoni versenyekkel töltöttem. Egymás után azonnal három versenyt rendeztünk: pünkösdkor a szörfök Magyar Bajnoki fordulóját, egy hét múlva almádiban a többtestűek Nacra Kupáját, egy újabb hét múlva pedig az utánpótlás osztályok BYC Kupáját vezettem, utóbbival régiós szinten újraindítottuk a nemzetközi versenyzést is.

Öt osztályban, több mint kétszáz hajónak rendeztük a BYC Kupát
Fotó: Szántó Áron

Az MVSZ versenybírói számára a járványhelyzettel összefüggésben bizottsági ajánlásokat fogalmaztunk meg a versenybírói tevékenységgel kapcsolatban, és folyamatos újratervezéssel, alkalmazkodással követtük a versenynaptár örvénylő változásait. A hónap végén az előző bekezdésben már említett alsóörsi Nádas Cup fordulón bíráskodtam, ahol a versenyzéssel ismerkedő generációt vezettük be a versenyszabályok alapjaiba és azok alkalmazási környezetébe.

Külföldi barátaim el se hitték, amikor meséltem, hogy nálunk szinte úgy folynak a versenyek, mintha nem is lenne járványhelyzet. Nyugat-Európa nagyjai (pl. angolok, franciák, spanyolok) sokkal visszafogottabb programot tudtak teljesíteni a szezonban.

Nyári szabályismereti tréning Balatonfűzfőn

Nyáron folytattuk a személyes tréningeket, idén is jártam a BS-Fűzfő VK és a Balatoni Yacht Club Optimistes csapatainál. Az olimpia elhalasztásával lehetőségem adódott egy másik hasonlóan jelentős versenyre, a jubileumi 60. Fertőbajnokságra ellátogatni. Eddigre bizakodóan újraterveztem az év második felét, több utazásban is reménykedtem.

Aztán jött a második vihar

A második vihar előszelében végül törölték az őszre halasztott Finn Gold Cupot, a World Sailing október végi éves konferenciáját pedig az online térbe helyezték át.

Optimist Országos Bajnokság
Fotó: Cserta Gábor

Lelkesen készültünk az Optimist Országos Bajnokságra (amely versenybíróságát vezettem), majd teljesítettük a rengeteg kihívást, amit ez az extrém hosszú hét elénk tárt. Augusztus utolsó napjaiban már majdnem a bőröndömet pakoltam, hogy induljak a lengyelországi Finn EB-re bíráskodni, amikor szóltak, hogy senki sehova – ekkor igazán megzuhantam, mert tudtam, hogy a következő jelentős nemzetközi versenyre legkorábban 2021 tavaszán lehet lehetőség, tehát nagyjából másfél év fog kimaradni a melbourne-i Gold Cup után.

Kárpótlásként beugrottam a NAU 370 RUN Országos Bajnokságára, ahol a 2019-ben általam megtervezett korlátozott döntőbíráskodási eljárások megvalósításában próbálhattam ki magam.

Döntőbíráskodás a NAU 370 RUN Országos Bajnokságon
Fotó: Mag Andi

Szerencsére egy kiváló csapatba csöppentem, ez egyértelműen feledtette az előző heti csalódást. A folytatódó bizonytalanságban meghívást kaptam a világ legnagyobb vitorlás eseménye, a Barcolana versenybíróságába, így október második hétvégéjén Triesztbe autóztam. Itt habár az utazás megvalósult, a versenyt elfújta a hajnalra betörő tényleges hidegfront ötven csomós szele.

Szokatlan csoportképünk Triesztből

A félig üres pohár így lett félig tele

A járványhelyzet őszi élénkülése csúcspontot jelentett a nemzetközi e-vitorlás versenyekben is. Az e-Vitorlás Világbajnokság és az idén vadonatúj e-Vitorlás Nemzetek Kupája e-PRO-jaként, mint szakmai tanácsadó segítettem a World Sailing szervezőcsapatának munkáját. Az erőfeszítéseinknek köszönhetően az e-vitorlázás lett az első e-sport, amely eseményeit az Olympic Channel közvetítette.

A BYC Virtual Series szakkommentátoraként
Fotó: Pataki Anna

Óriási öröm számomra, hogy végre hazai környezetben is gyökeret eresztett az e-vitorlázás: a Balatonfüredi Yacht Club Virtual Series néven indított őszi e-vitorlás versenysorozatot. Az ebből gyűjtött tapasztalatok bizonyára hasznosak lesznek a 2021. évi e-Vitorlás Magyar Nemzeti Bajnokság lebonyolításához is.

Hálás vagyok, hogy cikkeimmel negyedik éve lehetek az Aqua Magazin állandó szerzője, és így nyomtatott formában is szerepet kap a versenyszabályokkal kapcsolatos ismeretterjesztés.

Rendszeres ismeretterjesztés az Aqua Magazinban

Ősszel találkoztam a Testnevelési Egyetem vitorlásedző alapképzésének hallgatóival, akiknek három féléven keresztül oktatok versenyszabály-ismeretet. Októberben a Fürediek egymás között beszélgetőest szereplőjeként mutathattam be a főleg helyi közönségnek a vitorlássport szabályrendszerének egyediségét és a versenybírói önkéntes tevékenység jelentőségét.

Talán magától értetődő, de korántsem, hogy újabb négy évre sikerrel újítottam meg a nemzetközi versenybírói minősítésemet és a World Sailing a következő két évben is a maréknyi vezető versenybírója között tart számon. Idén is jelentős, már részben az új versenyszabályokhoz kapcsolódódó szabályértelmezési kérdéseket vitattunk meg a World Sailing Question and Answer Paneljében.

A Magyar Vitorlás Szövetség őszi tisztújítását követően az új elnökség felülvizsgálta a bizottsági struktúrát, amely eredményeképpen a korábbi Versenybíró Bizottság már nem létezik, de vezetésemmel megalakult a Versenyek Tisztségviselőinek Bizottsága, amely a versenybírók mellett a versenyrendezők és a felmérők képzését és minősítését is összefogja. Bízom benne, hogy a következő egy évben azok számára is sikerül igazolnunk, hogy az új felépítésben hatékonyabban kiszolgálhatók az MVSZ tagszervezetei és a versenyzők is javuló szolgáltatással találkoznak majd a versenyeken, akik a koncepció felvetésekor még kételkedtek ebben.

Pillanatképek segítségével kezdtünk el megismerkedni az új versenyszabályokkal
Fotó: Szántó Áron

Ha az elmúlt hetekben követtétek a blog Facebook oldalát, pontosan tudjátok, hogy 2021. január 1-jén új versenyszabályok lépnek hatályba. A főbb módosításokkal kapcsolatos pillanatképeim alapján hamarosan a helyes válaszokról és a módosítások hátteréről szóló blogbejegyzéseimet is olvashatjátok, és örömmel jelentem, hogy az új versenyszabályok fordítása is elkészült, már a nyomdai előkészítés célegyenesében tartunk.

Végszó

Ha röviden kellene összegeznem 2020-at, akkor a sok fejfájás és nehézség mellett újra rengeteget tanultunk: megmutattuk, hogy a megváltozott helyzetekhez milyen gyorsan képesek vagyunk alkalmazkodni. Rákényszerültünk, hogy mint közösség gyorsan fejlesszük a digitális írástudásunkat, és elismerjük a személyes találkozások és visszajelzések fontosságát. A mélypontok után így sikerült az év végére újra felmászni a hullámra, és bizakodhatunk abban, hogy az ajtón kopogtató vakcina segítségével visszaszoríthatjuk a járványt, és a kijelölt úton építkezhetünk tovább. Teller Ede gondolatával szeretnék minden olvasómnak friss szélben, jobbcsapásban és jelhelyben gazdag új évet kívánni:

„Az optimista olyan ember, aki úgy gondolja, hogy a jövő bizonytalan. Állítom, hogy optimistának lenni kötelesség, mert ha (…) elhiszem, hogy a jövő bizonytalan, akkor megnő a felelősségünk, hogy ebben a bizonytalanságban azt tegyük, amit legjobbnak látunk.”