Egy életre szóló élmény, egy álom beteljesülése, hogy a World Sailing 29 fős versenybírói csapatának tagjaként vehettem részt a tokiói olimpia vitorlásversenyén. Tíz versenyszám 350 sportolójának biztosítottuk a feltételeket a sportszerű küzdelemhez, amely során számos maradandó tapasztalattal gazdagodtam. Külön megtiszteltetés volt számomra, hogy miközben szinte az összes versenyszám versenyét nyomon követhettem, az osztály vezető versenybírójaként segíthettem a Finn osztály utolsó olimpiai szereplését.

Sajátos felkészülés

A tervezetthez képest egy évvel elhalasztott olimpiára való felkészülésre egyfelől több idő állt rendelkezésre, másfelől viszont eközben többszörös kihívással szembesültünk. A versenybíróság tagjai 25 országból érkeztek, akik a világjárvány elmúlt másfél évében a nemzetközi versenyek megrendezhetősége miatt különböző mennyiségű gyakorlati tapasztalatot tudtak szerezni. A közös felkészülésünk támogatására február végétől 2-3 hetente tartottunk virtuális workshopokat, ahol nemzetközi alapanyagok alapján prezentáltunk egymásnak, vitattunk meg eljárásokat és kérdéseket.

Induláskor már csak azon kellett izgulni, hogy beengedjenek Japánba

A visszaszámlálás utolsó néhány hetében egyre inkább a logisztikai előkészületekre helyeztük a hangsúlyt: különlegesen meleg és páradús időjárásra, főleg gyenge szelekre számítottunk, továbbá a többször változó repülőjegyek és a COVID-tesztekkel kapcsolatos izgalmak fűszerezték ezt az időszakot. Tudtuk azt is, hogy lélekben erősen kell a helyszínre érkeznünk, mert a folyamatos nyomással a járványhelyzet miatt feszes szabályok között kellett megbirkóznunk.

Egyszerre tágas és kompakt helyszín

A vitorlásversenyek helyszínét a Tokiótól nagyjából 50 km-re fekvő Enoshima szigete adta, amely adottságai kiválóan hozzájárultak az esemény biztonságához. A nagy sporteseményeken megszokottak szerint csak akkreditációval rendelkező résztvevőt engedtek a helyszínre, a területen belül különböző zónákat létrehozva választották szét a funkciókat. Az első napunkon körbesétáltuk a kikötőt, és megismerkedtünk azokkal a bevált útvonalakkal, amelyeken a leggyorsabban tudtunk közlekedni.

A verseny helszíne
Fotó: World Sailing / Sailing Energy

A korábbi tapasztalatoktól eltérően a hajóparkot országonként szervezték, hogy a sportolók kevésbé keveredjenek. Látvány szempontjából is előnyösebb képet kaptunk: a különböző hajók vegyesen parkoltak a betonon. A víz felőli kiszolgálóépület harmadik emeletén, versenyterületre néző terasszal rendezték be a „hidat”, ahonnan a teljes sportszakmai lebonyolítást szervezték és irányították. A hajópark peremén külön légkondicionált sátrak álltak rendelkezésre a felmérések és a felszerelések arculati elemekkel való ellátása céljából. A brandinget több versenyszám is megszenvedte: a 49erek vitorláin a matricák eleinte nem tették lehetővé, hogy a legénység szemmel tarthassa a szél alatti érkező hajókat, a Finn osztály versenyzői két vitorla közül választhatnak minden futamra, és kezdetben csak egy vitorlányi matricával készültek, a 470 osztályban pedig a teljes kavar eredményeképpen csak minimális országzászlók jutottak a vitorlákra. A versenyzők a pihenőidejükben a számukra kialakított társalgót, vagy az országuk konténereit és az akörüli területet használták.

A csoportképünket is maszkban készítettük – ezzel is emlékezünk: ez egy különleges olimpia volt

A versenyterületet kivéve a teljes helyszínen folyamatosan kötelező volt a maszkhasználat, és lehetőség szerint figyelni kellett a biztonságos távolságtartásra. Az ilyen viselkedési előírások megsértése a 69. szabály hatálya alá tartozott, ezért mindenki rendkívül komolyan vette. A versenyt részletes biztonsági terv támogatta, amelyben kitértek a helyszín sajátosságai miatt lehetséges cunamik és tájfunok eseteire is.

A technológia átszövi a vitorlássportot is

A hat lehetséges versenyterület közül a parthoz legközelebbi kettőt készítették fel az élő közvetítésekre. Itt a parton felállított kamerák mellett a versenyző hajók fedélzeti kamerái, valamint motorcsónakokon és helikoptereken üzemelő stabilizátoros kamerák szolgáltatták a műsorjelet. A közvetítés kiegészítéseként folyamatos élő nyomkövetés állt rendelkezésre, ez támogatta a sportanalitikát. A fair erőforrás-gazdálkodást elősegítendő, az osztályok naponta más és más versenyterületen álltak rajthoz, hogy minden versenyszám lehetőséget kaphasson az élő közvetítéses bemutatkozásra. Az éremfutamokat természetesen minden versenyszámban közvetítették.

Sokat tanultunk a futamokat követő videó- és adatelemzésből

A vitorlázás a többi sportág között úttörő módon hozzáfért a közvetítéshez használt összes kameraképhez és a nyomkövetés nyersebb, még pontosabb adataihoz. A mostani olimpián először kértek fel két úgynevezett digitális tisztségviselőt (Digital ITO), akiknek a versenyterületeken hozott döntések támogatása volt a feladata. Ebből a célból biztosítottak tárgyalásokhoz bizonyítékokat, valamint az éremfutamokon rajtuk keresztül folyt a médiával való kapcsolattartás. A felvételeket rendszeresen használtuk belső célra is, saját fejlődésünk érdekében minden nap visszanéztük az éremfutamok nyomkövetését, hozzá pedig a releváns kameraképeket. Mivel a hivatalos hajók és a támogató személyek hajói is szerepeltek a nyomkövetésen, hasznos információkhoz juthattuk a pozicionálásunkkal kapcsolatban.

Feszes napirend, rugalmas csapatszervezés

Az olimpiai napirendet más versenyhez hasonlóan kell elképzelni azzal a kiegészítéssel, hogy mindenre sokkal több időt kell szánni, és a nagy csapat miatt sokkal fejlettebb alkalmazkodóképesség szükséges. A különleges lebonyolítás miatt a reggeli teendők kiegészültek a napi rendszerességű COVID-teszttel és az egészségügyi állapot applikációba történő regisztrációjával. A kikötőbe érkezést követően minden reggel a versenybíróság közös megbeszélésével indult, amelyet kisebb csoportos diskurzusok követtek.

A vízi csapatok kialakítását minden nap gondos megfontolás előzte meg
Fotó: Cserta Gábor

A csapat tájékoztatását a verseny előtt létrehozott Trello táblán és az egymással megosztott Dropbox mappában valósítottuk meg. Így bármelyik pillanatban nyomon lehetett követni, hogy ki van éppen vízen, ki elfoglalt vagy ki tervezhető be egy tárgyalási panelbe. A panelek kijelölésekor számos további szempontot kellett érvényesíteni, ilyen például a szakértelem, a nemzetiségek vagy a további napi feladatok. Az elmúlt öt év tapasztalatai alapján az olimpián is alkalmaztuk a hatékony tárgyalások koncepcióját és a döntéseink minőségbiztosítási folyamatát. Ugyanígy a vízi beosztásokhoz is a vezető versenybírók és a versenyszámok tapasztalt versenybíróinak modelljét követtük, hogy ezzel valósítsuk meg az egységes bíráskodás és az egészséges rotáció közötti egyensúlyt.

Értékes szakmai tapasztalatok

A tudás és a tapasztalat megszerzése szempontjából a nagy versenyek nem célnak, hanem inkább állomásnak tekintendők, ezért nagyon számítottam arra, hogy ezúttal is részese lehetek olyan helyzeteknek, amelyek segítségével ismét tanulhatok. Többször láttam, magamon is éreztem, hogy nyomás alatt máshogy teljesít az ember. A Laser Radial nyitósorozat utolsó napján két alkalommal is sárga zászlóval büntettük a dán versenyzőt a meghajtási szabályok megsértése miatt. A második büntetését egy visszahívott rajteljárás alatt kapta, azaz a megismételt rajtnál újra indulhatott volna. A pillanatnyi olimpiai aranyérmes helyzettel olyan stressz nehezedhetett a vállára, hogy edzőjével együtt sem tudta magabiztosan ezt a kivételt, ezért nem vett részt az utolsó futamon. Ezzel a hibával elérhető közelségbe kerültek hozzá üldözői, így az éremfutamon igazán jól kellett teljesítenie, hogy megőrizze a vezető pozícióját. Nyilatkozataiban rendkívül korrekten elismerte, hogy magán kívül nem hibáztathat mást a nehézségekért, a versenybírói ítéletekkel egyetért és elfogadja azokat.

A nagy nyomás nehezíti a józan döntéshozatalt
Fotó: World Sailing / Sailing Energy

Még csak pár hónapja vizsgáljuk a Nacra 17 osztályban látható lökdöséseket, mint tiltott meghajtási módot, ezzel összefüggő büntetéseket is tapasztalhattunk Japánban. A vízen születő drámai döntések sorát bővítette, amikor a Finn éremfutamban egy, a célvonalon történt óvás miatt a célba érést követően kapott egy hajó egy büntetést. Neki a büntetés végrehajtását követően ismételten át kellett vitorláznia a célvonalon, ekkor már utolsóként.

A Finn osztály vezető versenybírójaként az összes futamukat testközelből követtem

A parton hozott döntéseink felé fordulva megemlíteném a 470 női éremfutam végét. A verseny legutolsó futama volt, a célba érkezés után már mindenki kezdte kiereszteni a gőzt, amikor egy hajó sportszerűtlen vitorlázást feltételezve óvta versenytársát. Az ilyen óvásokat a parton szükséges tárgyalni, és mivel ennek kimenetele érinthette az aranyérmet is, a pillanatnyi győztes ünneplése is megszakadt.

Több tárgyaláson is összehozott a sors a 49er FX osztállyal
Fotó: World Sailing / Sailing Energy

A találkozási helyzeteken alapuló óvások közül kiemelnék egy olyan esetet, amikor két 49er FX két futam között érintkezett és károkozás is történt. Az ilyen tárgyalások különlegességét adja, hogy a büntethetőség szempontjából meg kell vizsgálni a kár súlyosságát, ami aztán természetesen kihathat az orvoslat megadhatóságára is. Tárgyaltunk orvoslati kérelmet a rendező szervezet által biztosított felszerelések kapcsán is, amikor egy 49er FX vitorlájának vezetőszára beleakadt a bumra rögzített kameratartóba, a hajó pedig felborult. Felszerelési témában a nemzetközi sajtóban is nagy port kavart, hogy miután a versenynapok végén a technikai bizottság ellenőrizte a személyes felszereléseket, több hajót akár több futamból is ki kellett zárni azért, mert túl nehéz trapézmellényt használtak.

Egy életre szóló élmény

Már a felkészülés közben tudtuk, hogy mire vállalkozunk. A közösségi élmény ezúttal rendkívül korlátozott volt, a legfőbb fókusz a sportesemény tökéletes kivitelezésén volt. A csapat szuperül vette a kihívást: esténként a hotelszobáinkban vitattuk meg a közös tapasztalatainkat, a kulináris élvezeteket az Uber Eats szállította, otthonról pedig mindenki hozott valami különlegességet, amit meg tudtunk osztani egymással. Rendkívül hálásak lehetünk Japánnak, hogy a világot újra egyesítve, ilyen profi módon vállalta az olimpia megrendezését. Az élmény minden szempontból különleges volt! Tökéletes felszerelés és hatalmas erőforrás segítette a mi munkánkat is, amely elismeréseként a csapatvezetők az utolsó napi értekezleten állva tapsoltak – azt hiszem, ez is sporttörténeti pillanat.

Böröcz Bence versenybíró és Fluck Benedek versenyrendező a tokiói olimpián
Fotó: Cserta Gábor

Hazai vonatkozásban a sportolók sikerei mellett óriási eredményként értékelem, hogy két magyar tisztségviselő is segítette a verseny lebonyolítását: versenybírói részvételem mellett Fluck Benedek a versenyrendezőség tagjaként volt jelen. Ez nemcsak személyes mérföldkő számunkra, de abban is bízunk, hogy itthon is lehet fogadókészség a megszerzett tudásunk megosztására. Hálásak vagyunk azoknak a kluboknak, akik az elmúlt közel tíz évben olyan nemzetközi versenyek szervezését vállalták, amelyek lebonyolításában betöltött szerepünk alapján a nemzetközi osztályok vérkeringésébe is bekerülhettünk. Végül hatalmas köszönetet érdemel a közvetlen környezetem, akik támogatnak abban, hogy ennyi időt szánhatok önkéntes tevékenységre és a munkahelyem, ahol elviselik az ehhez szükséges szabadságolásokat.